lørdag 25. oktober 2008

THAIskole..





Sawatdiikha - Hei! Sabaay dii may kha? - Hvordan går det? Dichan chuu Faa. - Jeg heter Faa. Khun chuu aray kha? - Hva heter du? Dichan khii rotfayfaa thung rongrian kha. - Jeg tar skytrain til skolen. Dichan phut pasaathay nitnoy kha. - Jeg snakker litt thai. Thawray kha? – Hvor mye koster det? Khun choop sii aray kha? – Hvilken farge liker du? Dichan choop sii chompuu kha. – Jeg liker rosa. Muankan. – Like. Maymuankan. – Forskjellige. (SAME SAME – but different)










Dette er litt, noe av det simpleste jeg lærer på skolen, foreløpig. Tenkte det kunne vært kult for dere hjemme å lære litt dere også. Kommer nok kun til å gå i thai på meg de første ukene når jeg kommer hjem. SAME SAME, sier alle thaier. De selger mange t-shirter på markedene med SAME SAME foran og – but different, bak. Else trodde første det var same same som i same same fra nordnorge. Hehe..






Skolen går greit. Vi har en herlig lærer som dere allerede har sett bilde av. Men hvor mye pasaangrit (engelsk) hun egentlig forstår eller snakker er ikke så lett å vite. Men hun smiler i hvert fall alltid. Før helgen hadde vi prøve. Vår første thai-prøve. Hvordan det gikk skal vi ikke offentliggjøre på bloggen, men det er jo litt status å kunne si at jeg har hatt prøve i thai. Det er det ikke mange som har hatt.


Yes yes og et vakkert smil er det thaiene er best på, so far. På skolen, rett før prøven, satt Hanne, Mary (vår klassevenninne fra Japan og USA) og jeg og funderte over noe vi hadde gått gjennom, vi spør henne. Hun svarer selvfølgelig: Yes yes, og smiler. Mary blir oppgitt og Hanne sier: Everything is yes!!!! Yes yes. Yes yes yes. Vi må bare le. Smile tilbake. Frustrasjonen bak smilet må vi prøve å skjule. De prøver så godt de kan. Da må vi gjøre det samme…





Choot! - Stopp!
Ps. Må bare legge til at det kan virke som thai virker veldig lett utifra det jeg har nevnt over. Men der må du tro om igjen. Husk at vi har 5 toner og maaange ulike vokaler som høres helt like ut. Altså sier du ikke ordene i rett tone og uttaler vokalene rett, og ikke har kontroll på hvordan alt skal sies, så kan du støte på ulike, minnerike og morsomme situasjoner. Ikke at jeg snakker egne erfaringer, men...






Ingen kommentarer: